Menteri Pengangkutan menafikan sekolah memandu akan diangkut ke atas kemalangan pelajar | Halek Hossain


 

Halek Hossain

Datuk Seri Wee Ka Siong berkata Kementerian Pengangkutan tidak mempunyai rancangan untuk membatalkan atau menggantung permit institusi memandu yang pelajarnya terlibat dalam kemalangan jalan raya. - Halek Hossain Fail Pic

KUALA LUMPUR, 3 Feb - Kementerian Pengangkutan tidak mempunyai rancangan untuk membatalkan atau menggantung permit institusi memandu yang pelajarnya terlibat dalam kemalangan jalan raya, kata Datuk Seri Wee Ka Siong hari ini. Menteri Pengangkutan menjelaskan bahawa Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (RTD) Datuk Zailani Hashim baru-baru ini mengenai ini tidak mewakili niat semasa kementerian.

Wee menambah bahawa dasar yang dicadangkan, seperti yang dinyatakan oleh Zailani bulan lalu, mesti dinilai dengan menggunakan bukti yang ada dan ditimbang secara holistik sebelum mereka dapat diperkenalkan. "Kementerian tidak mahu secara tidak sengaja menuduh mana-mana pihak dan menyalahkan mereka hanya berdasarkan andaian atau hipotesis yang tidak disokong," katanya. "Kajian terperinci juga harus melibatkan sesi penglibatan dengan semua pihak berkepentingan untuk mendapatkan pandangan dan cadangan untuk penambahbaikan."

Sehingga itu, Wee berkata kementeriannya dan agensi lain yang berkaitan akan meneruskan advokasi mengenai usaha keselamatan dan penguatkuasaan jalan untuk memastikan pematuhan terhadap undang-undang lalu lintas. Bulan lalu, Zailani dilaporkan berkata JPJ akan menggantung atau membatalkan permit sekolah memandu jika ini didapati menghasilkan jumlah pemandu yang tidak seimbang yang terlibat dalam kemalangan jalan raya.

Beliau mencadangkan bahawa lesen memandu boleh termasuk kod untuk mengenal pasti sekolah memandu di mana pemegang lesen diarahkan. Cadangan itu membawa kepada beberapa pengajar memandu yang menyatakan bahawa JPJ adalah pengadil terakhir kemahiran dan kecekapan pemandu pelajar sebelum ini kerana ia adalah pihak berkuasa pelesenan tunggal negara.

No comments:

Post a Comment